Stranden en gletsjers
6 november 2012 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland
's Ochtends ontwaken en de zon zien opkomen boven een knalblauw bergmeer, omgeven door een keten van besneeuwde bergtoppen... 's Middags picknicken aan het strand, zalig lentezonnetje, beukende golven van de Tasman Ocean, wandelingetje door de varenbossen... 's namiddags tocht naar de gletsjer-tong van de 14 km lange Fox glacier.
Niet alleen 4 saisons-in-a-day, maar ook honderd landschappen op een dag. Gelukkig worden we niet meer beperkt door filmrolletjes van 36, de gb's op de geheugenkaartjes vliegen erdoor, zijn ze vol dan pompen we de duizenden foto's over naar de laptop. Maar de selectie zal er achteraf niet gemakkelijker op worden.
Deze ochtend een dauwtrip gemaakt naar Matheson lake, bij helder weer zie je de mtCook weerspiegeld in het weer. Vanochtend hadden we pech, er was veel lage bewolking. We hebben de top van de mtCook wel zien verschijnen boven de wolken, maar het fotografisch was niet zoals op de postkaarten.
Niet dat het slecht weer is, buiten de 230 liter-op-36 uur tijdens de Milford trek, hebben we alleen maar mooi weer gehad met veel heldere luchten. Ook vandaag was het goed, een uurtje buiten en de zon brand door het nieuw zeelandse ozongat. Elke avond kruipen we met een blos in bed. het is vooral leuk om tweemaal in hetzelfde jaar een lente mee te maken. En het doet ons deugd.
We trekken verder noordwaarts, vandaag via de FranzJosef glacier via greymouth aangekomen in Punakaiki, bekend om zijn pancake rocks.
vanavond een stukje lamsvlees gebarbecued met zicht op zee. Dit smaakte heel wat lekkerder dn gisterenavond: de zeer dure lasagne en pizza smaakten erg flauw en flets. Nieuw Zeelanders zijn zeker geen keukenkrakken, zoveel is zeker. Fish & chips, pizza, wedges (dikke frieten) is de vaste (vettige) troep op het menu. Gelukkig kunnen we zelf koken in onze camper.
Tot hier ons verhaal van vandaag. Wordt vervolgd...

Geniet met volle teugen.
Oma Monique